torsdag, februari 13

Vecka 7, utskottsvecka

God dag.

Denna vecka är det utskottsvecka.

Så veckans möten består av:

Måndag, PLG, Planering- och Ekonomiutskott samt årsmöte med Centerpartiet i Åtvidaberg
Tisdag, Barn- och Utbildningsutskott samt distriktsstyrelsemöte med Centerpartiet i Östergötland
Onsdag, Arkivtillsyn med Sydarkivera samt UF-mässan
Torsdag, Personalutskott

Trygghetsboende är något som vi diskuterar mycket i PLG och vår strävan är att det skall finnas fler trygghetsboenden i Åtvidaberg. Sen är det en resa för att det skall kunna bli fler trygghetsboenden. Skall vi enbart stimulera privata initiativ eller skall kommunen vara mer aktiv. Självklart föredra jag det första men det har gått så lång tid så det är det andra som är mest rimligt. Skall det då vara biståndsbedömt trygghetsboende eller (ordinärt) trygghetsboende? Skall kommunen bygga detta genom RKHF Kopparsvanen? Som sagt arbetas det mycket med detta och något konkret skall verkas fram. Självklart ur ett långsiktigt, ekonomiskt och hållbart perspektiv.

Något som också går framåt är arbetet med Grebo Norrby. Nu ser man över projektekonomin och planerar mer konkret vad som komma skall. Målsättningen är att investeringen skall helt täckas av sina egna intäkter, så det skall vara +-0. Det är bra och en rimlig målsättning anser jag. Även om förhoppningen är förutom utveckling av Grebo, Landsbygden och Kommunen i sin helhet att projektet skall stärka den kommunala ekonomiska situationen.

På måndagens årsmöte blev jag omvald som styrelseledamot. Jag tackar för förtroendet och ser framemot att fortsätta utveckla Centerpartiet och Åtvidaberg.
Nu väntar ett år med många samtal och flera aktiviteter som politikercaféer mm. Som sagt är det, Samtalsåret 2020, så vill någon av er ta en kopp kaffe och prata om hur vi kan utveckla Åtvidabergs kommun, hör av er. Maila mig på joakim.magnusson@centerpartiet.se
Jag ser framemot alla givande samtal och trevliga stunder.

I onsdags hade vi en arkivtillsyn. Kommunalförbundet som vi är med i "Sydarkivera", det är vår arkivmyndighet. Det innebär att Sydarkivera har övertagit ansvaret för tillsyn utifrån Arkivlagen när det gäller arkiv och informationshantering hos kommunens verksamheter. Tanken med arkivtillsynen som var igår är att få en inblick i hur verksamheten fungerar men också se vad kommunen kan behöva hjälp med för att utveckla vår verksamhet på bästa sätt. Tillsynen genomfördes i två delar, genom en enkät samt genom ett tillsynsbesök.

Igår besökte jag också UF-mässan och jag blev glad över allt engagemang som eleverna har gällande entreprenörskap. Jag blir också lite extra glad över att mycket i år handlade om hållbarhet. Mycket bra affärsidéer och en framåtanda som visar på att vår gymnasieskola sätter mycket fokus på entreprenörskap, kopplingen till näringslivet och miljömedvetenhet. Bra jobbat alla inblandade!

Nu är det snart Personalutskott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar