torsdag, februari 20

Vecka 8, Bra infrastruktur i fokus

God dag!

Infrastruktur och kommunikationer är en nyckelfråga för kommunen. Tillgängligheten behöver förbättras inom kommunen, mellan kommuner och i länet samt mellan regioner. Transportsystemets utformning, funktion och användning måste medverka till att ge invånare, besökare och näringsliv en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela kommunen.

Det är därför det är självklart för mig att för att hela landet ska leva måste du ha möjlighet att välja var du vill bo och jobba. Att kunna ta sig mellan hem och jobb, skola och fritidsaktiviteter på ett smidigt, miljövänligt sätt ska vara en självklarhet.

I dag så har vi i Kommunstyrelsens presidium träffat dito från Västervik. Där bland annat vi diskuterat infrastruktur och kommunikationer. Dagens möte ligger också som grund för Åtvidabergs remissvar på ”Tågplan 2040”. Ett mycket bra möte idag. Där Västervik lyft vikten av Tjustbanan ännu mer. Jag tycker det är bra att Region Kalmar också inser vikten av både Tjustbanan och Stångådalsbanan.

För mig som Centerpartist, vet jag vad Centerpartiet står för, och det är:
Att åka tåg är ett av de mest miljövänliga och säkra sätten att transportera sig på. Därför vill vi satsa på att bygga ut och underhålla järnvägen.
Centerpartiet vill:
Rusta upp lokala och regionala järnvägsbanor.
Stärka punktligheten på järnvägen och satsa på regionalt viktiga banor.
Bygga nya stambanor för höghastighetståg.

Det är detta jag också vill jobba för.
Jag anser att alla färdslag är viktiga. Det är därför jag arbetar för satsningar på både vägnätet samt Tjustbanan.

Som representant för Åtvidabergs kommun och som kommuninvånare så ser jag självklart att kommunikationer behövs i alla former. Både Rv 35 i sin helhet med bussar samt Tjustbanan är viktiga för oss. Jag vill därför poängtera att båda färdslagen är i mitt fokus. Av lika samt olika anledningar så är de väsentliga för kommunens framtid och jag ser gärna att Regionen samt även Rikspolitiken inser behovet av det regionala tågnätet runt om i landet. För inte så många är sedan (2018) sas det att Tjustbanan och Stångådalsbanan skulle vara kvar i lika omfattning som idag. Tyvärr så gäller detta ej längre vad jag förstår, och det beklagar jag.

På Kommunstyrelsen om ett par veckor så kommer vi att besluta om vårt remissvar gällande "Tågplan 2040". Det är flera saker som man kan tycka till om. På ett ställe i Regionens förslag till Tågplan 2040 kan man läsa detta: "Falerum (cirka 250 invånare) och station Basthagen i Åtvidaberg skulle hamna utanför ett bussystem och får eventuellt lösas på annat sätt." Detta är helt oacceptabelt och visar på ett ointresse från Region Östergötland gentemot kommunens medborgare på dessa ställen, anser jag. Samma gäller för (andan) som Tågplanen har gällande utveckling av Regionen i vårt område samt mot Kalmar län. Skulle Regionen ha intresse av tillväxt även i vår del av regionen samt samverka över regionens gränser, även till Region Kalmar, så skulle det vara mer satsningar i vårt område. Det ligger i Centerpartiets linje att hela Östergötland skall utvecklas och inte bara stråket längs E4, anser jag.

Jag anser också att det är självklart att man skall se till nuvarande underlag och ekonomi, men inte enbart, jag anser att viljan om utveckling skall vara med mer än viljan av avveckling. När det gäller Rv 35, så ser jag positivt på alla investeringar där och anser att skälen finns för investeringar för hela Rv 35, detta oberoende av Tjustbanans vara eller icke vara. Båda färdsätten behövs för kommunens framtid och utveckling.

För övrigt har min vecka varit enligt följande:
Tisdag, Träff med skolchefen och vice ordförande för Barn- och Utbildningsutskottet.
Onsdag, Företagsbesök samt möte med revisionen gällande Barn- och Utbildning.
Torsdag, möte med KS-presidium från Västervik om kommunikationer mm.

så har jag även skrivit en ledare som skall komma i Länstidningen i nästa vecka.

Jag önskar er ett bra veckoslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar