tisdag, augusti 24

Debatt i Åtvidaberg

God kväll.

Nyss hemkommen från en debatt i Åtvid som "Företagarna i Åtvidaberg" hade bjudit in till.
Jag var där som åhörare, två av mina Centerkolleger satt i panelen.

Det var inte en allt för livlig debatt. Allt som ofta hölls det med varandra. Speciellt sossar och moderater. De verkar vara helt sålda på varandra. Men i ärlighetens namn så är det ju till en stor del moderaterna som har styrt kommunen så vi i oppositionen har haft samma åsikt som majoriteten i många frågor och beslut. Förstår inte hur sossarna kan stå ut med detta.

MEN....

Det finns flera frågor som moderaterna med Sverre i spetsen har svikit sina väljare på. Speciellt om man ser till beslut på riksnivå.
  • Vårdnadsbidraget är en sådan fråga. För mig och Centerpartiet i Åtvidaberg är det en självklarhet att detta skall införas i kommunen.
  • LOV, lagen om valfrihet, är också en sådan. Det vill säga bland annat att äldre skall få välja var de vill få vård mm. Det tycker jag också är en självklarhet.

En fråga som urskiljde ett parti från de övriga i kväll var frågan gällande den kommunala skattesatsen. Alla partier utom ett sa att den var bra som den är. Partiet som tyckte att skatten är för hög var......................Centerpartiet. Jag håller fullständigt med. Ska vi få en inflyttning till kommunen, så måste skatten sänkas. Helt klart är att det måste utredas om vi kan sänka den under kommande mandatperiod.

Men som jag bloggat om förrut.

Det är ju skönt för de som brukar rösta på moderaterna och vill att det skall vara ett borgligt styre i kommunen, vet innan valet att om de röstar på dem så blir det ingen borgerlig allians i Åtvid.
Likadant för de som vill ha ett sossestyrt Åtvid är det ju skönt att veta att om de kommer rösta på sossarna så blir det ett moderat styre och som jag sagt förut förstår jag inte hur sossarna kan stå ut med ett moderatstyre.

Så det finns bara ett sätt att vara helt säker på att få det man verkligen röstar på. Då röstar man på Centerpartiet. Vi är borgerliga och förblir detta. Min mening, detta är inte förankrat hos mina centervänner, är och förblir att vi skall sträva efter att få en borglig allians som majoritet i kommunen.

Så rösta på Centerpartiet, för ett företagsamt Åtvidaberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar