onsdag, mars 25

Kommunfullmäktige 25/3 , Del Budget-förslag 2016-2018 gällande Kostupphandling

Hej!

Här kommer mina stödpunkter (blev sammanhängande text)när det gäller mitt yrkande i dagens Kommunfullmäktige, om kommande kostupphandling.

"Vi i Centerpartiet yrkar på att våra punkter som vi redovisade vid KS skall beaktas vid upprättande av budgetförslagen.

Men jag tänkte ta tillfället i akt och argumentera för vår första punkt.

• Att kommunen vid nya kostupphandlingen skall ställa krav på sådant sätt att närproducerat och råvaror producerade enligt svensk lagstiftning premieras.

Debatten var tydlig när vi stod inför valet 2014.
När vi samlades på Gamla Torget fredagen 5 september så var alla enligt min uppfattning överens om att vi inte skulle förlänga kostavtalet. Vi skulle ställa tuffare krav så att våra barn och äldre skulle få mer närproducerad mat och av råvaror producerade enligt svensk lagstiftning.
Av någon anledning så förlängdes avtalet med 2 år.
Det positiva i det är att vi har tid på oss att göra en väl genomarbetad upphandling som förhoppningsvis leder till att vi får mera närodlad mat.
Det tror och hoppas jag att vi alla är överens om. Viljan verkar finnas. Sedan handlar det om hur tydlig och konkret man vill vara.

Det handlar också om politiska prioriteringar och självklart om ekonomi.
Där anser vi i Centerpartiet, att om det nu blir eller kan komma att bli en större kostnad för att vi skall ställa dessa krav i vår kostupphandling, så är det vår prioritering.
Hellre då att vi är försiktigare med kommunens investeringar. Då syftar jag närmast på Stadsparken vid Rv 35 vid Silon. Det anser vi kan vänta i ett par år till.

Vi ser också till miljön och vårt näringsliv.
Att minska transporter är självklart bara positivt för miljön. Vi ska inte behöva köpa nötkött från andra länder, när det finns på närmare håll. Vi vill också utveckla Åtvidaberg, Östergötland och Sveriges näringsliv, genom att sträva efter mer mat som har producerats av Svenska bönder från Svenska gårdar. Detta bidrar också till den vackra miljö vi har i Sverige med öppna landskap och till arbetstillfällen och en levande landsbygd i hela landet.

Jag yrkar samma som i KS, att våra punkter skall beslutas om var för sig.

Jag yrkar också på en ändring av majoritetens förslag när det gäller punkten:
• Se över möjligheterna att starta upp tillagningskök på Långbrotts förskola.
Där yrkar jag att texten Långbrotts förskola stryks.
Och att det istället skall stå ”på kommunens enheter”.

För övrigt yrkar jag bifall till majoritetens förslag. Trots att jag tycker de är lite för övergripande så finns det flera bra förlag där."


Tyvärr så blev det som väntat avslag på mitt (Centerpartiets) yrkande.

Mer om KF skriver jag nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar