onsdag, mars 11

Vecka 11

Hej!

Ryktet gick att det var många vid invigningen av Långbrotts förskola i helgen.
Roligt tycker jag.

Inte lika roligt var det att på informationsträffen med oppositionen var vi tre stycken deltagande.
Hoppas på bättre uppslutning framöver.
Ett bra och rikligt informationsflöde är viktigt.
Desto mer information ju mindre olyckliga missuppfattningar blir det.

Kommunstyrelsen hade sammanträde i förra veckan.
Ett ärende var Budgetdirektiv 2016-2018.
Det är ingen hemlighet att jag värderar bra mat som är producerad nära oss högt.
Tyvärr är intresset svalare från majoriteten.
Centerpartiets förslag till punkter som skall beaktas när kommande budget upprättas innehåller bland annat ett om den nya kostupphandlingen. Tvärr fick vi avslag på allt.
Det kan hända att vi är lite för konkreta när det gäller våra punkter, men det är så vi Centerpartister är, vi pratar bara inte utan vi vill att saker skall uträttas.
Vi vill att den nya kostupphandlingen skall styras med krav upprättade av kommunen så att närproducerat och råvaror producerade enligt svensk lagstiftning premieras. På Konkurrensverkets hemsida finns det många förslag till upphandlingskriterier att ställa. Vart och ett av dessa styr kostupphandlingen åt det håll vi vill. Att våra barn och äldre skall få en god matupplevelse med närproducerad mat.
Nu tror och hoppas jag att det är mot dessa mål majoriteten också vill. Men då anser jag att det skall vara så tydligt att det skall in i budgetdirektiven.

För övrigt så anser jag att de investeringar som en kommun skall göra för skattepengar skall vara väl planerade och väl genomtänkta.
Därför anser jag att den planerade "central park" vid Rv 35 kan vänta och att det finns andra ställen som våra skattepengar gör mer nytta på. Jag har sagt det förut men kan säga det igen:
Maten
Solceller på kommunens fastigheter
Arbeta för en etablering av biogas
Satsningar på landsbygden, strategiska orterna
Arbeta för mer bostäder
Stenhusgatan
Resurser, kompetensutveckling inom skolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar