tisdag, mars 24

Vecka 13

Hej!

I helgen var jag som sagt på utbildning i Vimmerby.
Det var många intressanta Centerpartister som deltog där.
Utbildningen är en ledarskapsutbildning.
Vad är då en ledare.................
Det kan handla om så många saker och om många egenskaper.
Men för mig så är en ledare en person som samlar in kunskap eller andras åsikter och sen formar ett eget beslut efter alla olika förutsättningar.
Självklart så skall ledaren kunna stå för sina beslut men även få så många som möjligt att delta i beslutframtagandet.
Som sagt finns det många olika definitioner och tankar om vad en ledare är eller gör men det handlar också om olika situationer och vilka individer som medverkar i de specifika situationerna.

Efter mitt möte med fastighetschefen samt förvaltningschefen för Samhällsbyggnad så har jag större koll på vilka fastigheter som är i kommunal ägo. Jag har också större inblick i vilka lokaler som kommunens verksamheter är. Detta anser jag vara av stor vikt att veta för att kunna hänga med i diskussioner och beslutsärenden som berör lokalisering av kommunens verksamheter. Jag tycker det är bra att kommunledningsförvaltningen har och skall ha stort fokus på att optimalt utnyttja kommunens egna fastigheter. Detta behövs för att ha en bra ekonomi.

I morgon är det Kommunfullmäktige.
Då kommer min motion tas upp.
Mer om KF kommer jag skriva i slutet av veckan eller under nästa vecka.

På fredag skall jag in till Linköping för att delta på "Strategiskt Samråd". Det är min första gång så blir spännande att få veta vilka frågor som diskuteras där. Det hålls en gång per månad. Deltar gör alla Kommunstyrelseordförande samt flera politiker och tjänstemän från regionen. Två gånger per år deltar också Kommunernas oppositionsråd eller motsvarande.
Samråd och samverkan mellan kommunerna och regionen är av stor vikt anser jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar