tisdag, november 17

V. 47, "Fika med en politiker"

God dag.

Igår var några av oss politiker på Café Nyfiket i Falerum.

Förväntningarna hos mig var stora.
Detta eftersom det kom så många när vi var i Åtvidaberg.

Jag är faktiskt lite besviken på att det var så få som tog chansen att komma och ställa frågor och prata med oss politiker.
Det var cirka 10 personer som kom och tog chansen. Stor tack till er som kom och hoppas ni fick ut något av tiden.

När vi var inne i Åtvid så fick vi synpunkten från vissa som var där att istället för att bara sitta vid olika bord, som vi gjorde då, att det skulle vara lite mer som panelsamtal där alla deltagare skulle få höra alla svar på alla frågor.
Igår, kanske i och med att vi var så få, så blev det lite mer panelsamtal där frågor ställdes och alla hörde svaren.

Jag är faktiskt lite osäker på vad som är bäst.

Enligt mig så skulle det kännas mer personligt om vi inte hade panelsamtal utan att vi sitter på olika håll och fikar. Då skulle de som vill ställa frågor komma och sätta sig hos just den politikern de vill fråga. Men jag har stor förståelse att de flesta som kommer vill höra svaren på alla frågor, vilket de inte får då. Sen så har jag som är i opposition lite svårare att avgöra hur mycket jag skall svara som 2:a vice i KS där majoritetens politik klubbas igenom, eller om jag skall svara ur min synvinkel men då blir det mycket partipolitik.

Jag hoppas och tror att vi fortsätter med Björsäter och ett par orter till.
Sen får det utvärderas hur framgångsrikt dessa samtal har varit.

De ämnen som kom upp igår var bland annat:
Tjustbanan och dess betydelse för de som vill kunna arbeta på tåget på väg in till Linköping mm.
Hur kommunen kan göra Falerum med omnejd mer attraktivt att bo och jobba i.
Turismen.
Diskussion om biblioteket.
Diskussion om Kulturskolan.
Gymnasiet och vad som kan komma av utredningen.
Vägens beskaffenhet genom Falerum.
Kopparvallen AB och ÅFF.
Risten-Lakvik järnvägensföreningen.

Många frågor kommer upp.

Så ta nu chansen nästa gång vi är ute och svarar på frågor.

1 kommentar:

  1. För oss från Risten - Lakviks Järnväg hade det känts bättre att i lugn och ro få prata direkt med någon politiker med intresse och engagemang för turism.

    SvaraRadera