onsdag, november 25

V 48 inlägg 2 om KF, gällande Sd´s budgetförslag.

God eftermiddag.

Sd hade lämnat in ett eget budgetförslag till KF. De hade ej lämnat in det till KS så det var bara deras ändringsyrkanden som de tog upp och som skulle beslutas om. Det var inte många yrkanden och för övrigt yrkade de bifall till majoritetens förslag.

Det jag fastnat mest på är all deras text i deras (budgetförslag). Det var inget budgetförslag enligt mig och många fler utan det såg precis ut som ett valmanifest.
Mycket text och som inte har med budget att göra. Sen var det väldigt mycket som berörde rikspolitiken och som vi inte tar beslut om i Kommunfullmäktige.

Jag skall skriva om en sak här. Det som jag var uppe i talarstolen och pratade om.
I deras text står att de strävar efter "Assimilation" framför "Integration".
Jag förklarade skillnaden mellan dessa båda begrepp.

Assimilation: process genom vilken en minoritet helt överger sin egen kultur så att de ursprungliga kulturskillnaderna försvinner.
Detta vill jag absolut inte ha. Det innebär att man inte ser till allas lika värde.

Integration: att samhället anpassas efter förändring i samhällets sammansättning. Det är en anpassning till varandra och i respekt. Jämlikhet, valfrihet och samverkan.
Detta är jag för till 100 %.

Med dessa ord fick jag sista ordet i budgetdebatten.
(I och med att de (Sd) inte begärde ordet så tror jag att de inte vet själva vad de skrivit. Jag tror de har använt en mall som de blivit tilldelade från partiorganisationen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar