onsdag, november 1

Vecka 44, del 2, en tillbakablick på förra veckan. Kommunfullmäktige samt Regionala Kommundagar.

God dag!

I förra veckan hade vi Kommunfullmäktige.
Då jag bara skrev om debatten gällande Barn- och Utbildning i förra veckans inlägg så återkommer jag här med lite mer från KF.
Kommunfullmäktige inleddes med en mycket bra information av CKS, Josefina Syssner och Albin Olausson Algotsson. Det handlade om "Målbilder och genomförande i den lokala utvecklingspolitiken". De belyste fokusen på det lokala och att kommunernas roll blir allt viktigare. Att staten skall vara möjliggörare och att det skall gå från stödpolitik till tillväxtpolitik. Mycket bra om det kan bli så anser jag.

När det gäller ärendena om "Medborgarförslag under beredning" samt "Motioner under beredning" så var jag i talarstolen och uttryckte vikten av att behandla dem i tid. Vi har ett medborgarförslag som handlar om "Mat producerad på ett etiskt och hälsosamt sätt" som inkom under 2014. Speciellt eftersom vi för en tid sedan antagit en ny "Måltidspolicy" så anser jag att den borde kunna besvaras så fort som möjligt. Jag fick medhåll att den skall vara på väg att besvaras. Tråkigt bara att det skall ta sådan tid!
När det gäller motionerna så har vi en motion "Gemensam marktilldelning i Linköping och Åtvidaberg". Den lämnade jag in i april 2016, så det var i alla fall bara förra året. Men ändå tycker jag det tar tid. Det är ju ett hett ämne då vi nu har en bostadsbrist. Jag vet att förvaltningen arbetar så fort och bra den kan men jag kan i alla fall förvänta mig att motionen arbetas med. Jag frågade hur samarbetet med Linköping har varit om motionen. Jag fick till svar att de inte vet.........med andra ord är det ingen som jobbar med den. Jag förväntar mig större intresse både från Åtvidaberg och Linköping när det gäller denna motion!!!!

När jag ändå är inne på motioner så lämnade vi; Centerpartiet, Liberalerna samt Kristdemokraterna in en gemensam motion. Den ser ni här nedan.

"Motion till kommunfullmäktige i Åtvidaberg angående ersättares yttranderätt

Att ge ej tjänstgörande ersättare yttranderätt vid fullmäktiges sammanträden kan leda till att debatten vitaliseras, då fler får möjlighet att delta.
Framför allt för små partier med en eller ett fåtal ledamöter kan det vara svårt att sätta sig in i alla frågor för att delta i debatten, här skulle ersättares yttranderätt hjälpa till. Även för ersättare som är nya i politiken kan en inskolning vara bra.
Ett annat fall är när en ersättare tjänstgör och lämnar in en motion eller interpellation bör denne få yttra sig, även om man inte tjänstgör, när svaren behandlas.

Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna Föreslår att:

Det skrivs in i kommunfullmäktiges arbetsordning att ej tjänstgörande ersättare har yttranderätt vid kommunfullmäktiges sammanträden.

Åtvidaberg 171016
Anders Byström Liberalerna
Joakim Magnusson Centerpartiet
Maire Skogstjärna Kristdemokraterna"


När det gäller Centerpartiets Regionala Kommundagar, för Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Östergötland, så var det som alltid mycket inspirerande att delta.
Jag var på två seminarier. Ett om Bostäder och ett om Kosten.
Det om bostäder handlade om hur man har gjort i Växjö och i Alvesta. Mycket fokus på träbyggnation samt på byggnation av boenden som skall uppfylla basbehovet och kunna byggas till en mindre kostnad.
Det om kosten hölls av en som varit kostchef i Älmhult. Mycket bra tankar och idéer som jag tar med mig hem till oss. Dessa skall jag nu fila på och se hur jag kan göra så att de blir verklighet. Mycket av det utförs just nu i och med vår nya "Måltidspolicy" samt kostchef, men det finns mer som vi kan göra för att öka intresset för maten, fixa mer närodlat och till en billigare peng.


Nu skall jag strax på distriktsstyrelsemöte och diskutera vårt valprogram på regional nivå samt se hur nomineringskommitténs förslag till Riksdagslista samt Regionlistor ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar