onsdag, november 15

Vecka 46, Utskott samt min rapport från Åtvidabergs Entreprenörsdag

God dag!

I dag har jag Barn- och Utbildningsutskott.
Eftersom det är ett utskott under kommunstyrelsen och inte en nämnd så blir det oftast förslag till beslut som arbetas fram. Men idag har vi ett av de få beslutsärenden som vi har varje år. "Årets Åtvidabergs pedagog". Jag är som ni vet kluven till detta eftersom jag anser att bra pedagoger borde premieras på något annat mer givande sätt. Men nu är det som det är.


I förra veckan var jag som sagt på "Åtvidabergs Entreprenörsdag".

Det var flera bra och underhållande punkter på programmet.

David Ståhlbergs föredrag om digitalisering och om att förstå sina kunders behov vara väldigt bra. Det var mycket som han tog upp som kommunen borde jobba efter. Det fanns även sånt som jag som privatperson kan knyta an till eller som politiskt aktiv i ett parti kan ha användning av. Han var både personlig och saklig vilket underlättar att förstå vad han ville förmedla. Jag skall här försöka förmedla det jag anser vara det viktigaste som han tog upp. Det blir ur mitt perspektiv såklart och till stora delar anser jag att jag redan jobbar för det men att dessvärre kommunen ej gör så.

Förstå sina kunders (medborgares) behov. Där måste man utgå från människan och inte efter tekniken. Tekniken skall endast ses som en möjliggörare. Det måste vara kundcentrerat. Kundens behov skall ge en lösning som i sin tur skall utföras efter de resurser som finns. Utmaningen är att det gäller att ha ett utifrånperspektiv för att kunna se behovet.

Lärande är den enda långsiktiga hållbara konkurrensfördelen. Utmana gamla sanningar/erfarenheter. I en snabb och föränderlig värld behövs det flexibilitet och mod för att testa nya vägar. Det behövs också att fler är insatta eftersom en person inte sitter med alla svar.

Prioritera ditt eget lärande. Viktigare med framtiden och drivet framåt än att se tillbaka på det du redan utfört. Dock ta intryck av tidigare erfarenheter. Intern motivation är bäst och det får man genom självbestämmande.

Var inte rädd för att kontakta de som du anser göra saker som du gör på ett bättre sätt. Det behövs för att ständigt kunna förbättra sig.


Åtvidabergs Sparbanks VD och profilen Ronny Mårtensson pratade om "Landet Åtvidaberg".
Vi har en ständig uppgång av antalet Aktiebolag men dessvärre för dåligt nyföretagande.
Totala omsättningen för företagen stiger men resultaten skiftar från företag-företag och från år-år.
Antalet anställda i Åtvidabergs företag ökar och lönesumman ökar, men för stor del är olönsamma fortfarande.

Några ställningstagande med hänsyn till det Ronny sa, gick igenom och gav uttryck för är:
Vi måste få mer inflyttade och då gärna med företag eller som vill starta företag.
Det medför att kommunen, och alla andra som kan bidra, ökar antalet bostäder.
Vi måste återigen förbättra skolans attityder till företagande.
Skolans utbildningsresultat måste öka.
Kommunens attityd till näringslivet och vice versa måste bli bättre.

Det här är saker som jag redan driver och som Centerpartiet tycker är viktigt! Men vi måste driva på än mer för att verkligen få ett Åtvidaberg med framåtanda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar