torsdag, november 9

Vecka 45, Elev för en dag och Åtvidabergs Entreprenörsdag

God dag!

Denna vecka har jag haft Planering- och Ekonomiutskott, varit Elev för en dag och i eftermiddag skall jag delta på Åtvidabergs Entreprenörsdag.

På Planering- och Ekonomiutskottet fick vi den senaste prognosen för ekonomin. Den visar på ett resultat några miljoner över budget. Det är dessvärre rätt så stora skillnader i de olika förvaltningarna, men förklaringar finns. Det är för våra stora förvaltningar Barn- och Utbildning samt Vård- och Omsorg som kostnaderna är över budget. Jag hoppas att förvaltningen som helhet och majoriteten inte sparar för mycket på övriga mindre förvaltningar. Behovet av bostäder är stort och då underlättar det inte för framtiden om man sparar in på vissa funktioner i Samhällsbyggnadsförvaltningen bara för att hålla budget för i år. Jag säger inte att det är så och jag hoppas att våra rekryteringar kan utföras snarast möjligt för att ha en effektiv förvaltning. Bostadsförsörjningsplanen är framarbetad och är under korrekturläsning innan den släpps till oss politiker. Jag hoppas vi kan ta och behandla den så snart som möjligt.


Igår var jag "Elev för en dag". Denna gång besökte jag Facetten och NA15.
Mycket roligt då jag själv gick NV-programmet under min tid på gymnasiet i Västervik.
Det var ämnen jag kände igen som Fysik med lambda, cos, sin ,tan, experiment med laser mm. Matematik med sannolikhetslära. Kemi med syror och baser. Historian var rolig med lite nya vinklar, eleverna fick göra en FB-profil om historiska personer. Geografi med bergarter och mineraler var extra roligt då jag jobbar med detta i vardagen. Sammanfattat en som alltid mycket trevlig och rolig dag med jättetrevliga elever och lärare. Jag fick beröm för mitt engagemang, vilket jag tackar ödmjukast för. Tack alla som förgyllde min dag!

Några övriga intryck som jag tar med mig och kanske kommer att behandla politiskt är:
Att kosten var "lagom". Det finns säkert bättre och sämre. Huvudsaken är att det är enligt vår "Måltidspolicy". Sen vet alla vad mer jag skulle vilja gällande kosten i kommunen.
Lokalerna, tåls att se över. Är de ändamålsenliga? Är de okej ur arbetsmiljösynpunkt?
Mer fokus på våra studieförberedande program! Längs hela kedjan från politiken, allmänheten samt främst mellan Allé och Facetten. Dock utan att minska intresset för våra populära yrkesförberedande program. Det gäller med andra ord att öka intresset för hela vår gymnasieskola. Det är viktigt både för kommunen i stort och gällande vår ekonomi. Det är så att ju fler elever som väljer vår gymnasieskola desto mer resurser kan även vår grundskola mm få.
Lärarnas roll i skolan. Mer flexibilitet. Se vad de olika lärarna vill. Minska antalet obehöriga lärare.

Som sagt finns det mycket som fortfarande behöver ses över och jobbas hårt med.


Snart är det dags för mig att delta på Åtvidabergs Entreprenörsdag.
Den innehåller flera spännande och förhoppningsvis givande föreläsningar. Temat är "Digitalisering, Framgång och Framtid". Det är av stor vikt att kommunen som organisation, näringslivet och samhället följer med i utvecklingen samt hjälper till att dra varandra framåt. En viktig sak gällande förändringar är att förstå sig på dem, det underlättar både själva utvecklingen samt förståelsen för den. Annars finns risken att någon/några lämnas efter vilket inte gynnar vårt samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar