onsdag, mars 7

Vecka 10, inlägg 1. Kommunstyrelse med "Översiktsplan" och "Riktlinjer för Bostadsförsörjning"

God dag!

Denna vecka blir det några flera inlägg här på bloggen. Det eftersom det har varit Kommunstyrelsemöte idag och med flera tunga ärenden. Först tänkte jag behandla "Översiktsplan" samt "Riktlinjer för Bostadsförsörjning".

Vi skickade in yttrande under remisstiden och detta yttrande har också legat till grund för mina yrkanden i Planering- och Ekonomiutskottet.

Här ser ni mina yrkanden:

Kapitel 2: Strategier
Jord- och skogsbruksområden, sid 19-20
Meningen inom rutan som lyder:
Strategin är således förtäta befintliga orter samt komplettera bebyggelsen sammanhållet och tätortsnära på jordbruksmark.
Jag yrkar på att stryka orden ”på jordbruksmark”.
”Utskottet biföll mitt yrkande”.

Gällande riktlinjer:
Vid ny bebyggelse bör eventuella störningar från jordbruk och djurhållning så långt som möjligt undvikas.
Jag yrkar på att ordet ”från” ändras till ordet ”på”.
”Utskottet beslutade att stryka hela meningen.”

Service, sid 20-21
När det gäller textmassan för detta stycke skulle vi i Centerpartiet vilja att ett par ord stryks. Det gäller meningen: ”I övriga tätorter och på landsbygden är utbudet begränsat och behöver om möjligt förstärkas.”
Jag yrkar på att stryka orden ”om möjligt”.
”Utskottet avslog mitt yrkande”

IT, sid 42-44
När det gäller riktlinjen: ”Kommunen kan samarbeta med kommersiella parter i syfte att uppnå största möjliga nyttan för medborgarna.”
Jag yrkar på att ordet ”kan” ändras till ordet ”ska”.
”Utskottet beslutade om att ändra meningen till att detta utförs redan idag”

Gällande riktlinjen om 90% till 2020.
Jag yrkar på en tillkommande text, ”Kommunen skall dock verka för att andelen blir 100%.”
”Jag la aldrig det yrkandet i utskottet utan belyste bara vilken som är den nationella strategin. Detta eftersom de skall ändra texten så det står rätt. Alltså att i den Nationella strategin gäller 95% till 2025.

Kapitel 3: Tätorter
Jag yrkar på att Hallaholm i Åtvidaberg/Berg skall vara ett tänkt bostadsområde såsom det var i förslaget som gick ut på samråd.
”Utskottet avslog mitt yrkande”


Jag är mycket tillfreds med gången och dialogen som vi hade i Planering- och Ekonomiutskottet. Men jag håller fast vid mina yrkanden som inte bifölls i utskottet. Jag la även till yrkandet om 100% fiber på dagens Kommunstyrelsemöte. Dessvärre blev det avslag på dem i Kommunstyrelsen idag.

Återkommer med mer beskrivning av yrkanden i Kommunfullmäktige.


Gällande "Riktlinjer för Bostadsförsörjning".
Jag håller fast vid mina yttranden under remisstiden och i utskottet.

De var:
Gällande mål 2 sidan 26:
Att texten under stycket ”aktiviteter” om nya tomter för småhus ändras och att stycket om byggnation ”framför allt Åtvidabergs tätort och Grebo, övriga kommundelar enligt behov och efterfrågan” stryks och ändras till: ”attraktiva lägen i hela kommunen.”

Att texten gällande flerbostadshus ”framför allt Åtvidabergs tätort, övriga kommundelar enligt behov och efterfrågan” stryks och ändras till: ”attraktiva lägen i hela kommunen enligt efterfrågan”.

Jag yrkar också på målet skall ändras till; Skapa möjlighet för minst 50 nya permanenta bostäder per år.

Dessvärre blev det avslag på alla yrkanden i dagens Kommunstyrelse. Återkommer med dem i Kommunfullmäktige också.

Tack för nu. I nästa inlägg blir det om våra politiska direktiv för Budget 2019-2021.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar