torsdag, mars 29

Vecka 13, Kommunfullmäktige med Översiktsplan

God dag!

Igår var det Kommunfullmäktige.

Då tog vi beslut om att anta nya Översiktsplan.

Jag och Centerpartiet har haft lite åsikter under samrådstiden samt under den politiska processen. En del av det vi tyckt till om har gjorts ändringar för men inte allt. Därför yrkade jag på några ändringar gällande ÖP i går på KF. Dessvärre så fick vi inget stöd av majoriteten för våra yrkanden.

Det här är vad jag sa och yrkade på:

"Att tänka efter i god tid före.
Att se till helhet, sammanhang och fysisk struktur. Att främja en bättre miljö, enklare vardagsliv och en attraktiv kommun. Att underlätta detaljplanering, bygglov- och annan tillståndsprövning. Att främja en god kommunal ekonomi.
Det är några av de viktigaste skälen till och nyttorna med en ÖP.
ÖP är avgörande för möjligheterna att åstadkomma en hållbar utveckling och en god livsmiljö för en kommuns invånare.
Den inriktning som kommun tar med ÖP´n styr och påverkar livet nu och i framtiden för alla som bor och verkar här.

Vi måste vara försiktiga med att ta redan existerande god åkermark för byggnation. Åkermarken är en resurs som blir allt viktigare för jordens växande befolkning. Det öppna odlingslandskapet som byggts upp av våra lantbrukare och funnits i hundratals år bör i möjligaste mån bevaras och användas för produktion av livsmedel. Det är därför viktigt att man är restriktiv när det gäller byggande på den bästa åkermarken.

Den urbana normen gör att man ofta ser landsbygden som något utanpå staden. Landsbygden benämns som något man åker ut till, som numera är vida känt. Med urbana normglasögon är det svårt att se kopplingen mellan stad och landsbygd. Ett exempel är tillgång på mat och energi vid en krissituation som något landsbygden är en förutsättning för.

Därför tackar jag för diskussionen vi hade i Planering- och Ekonomiutskottet där vi kom överens om att styrka vissa saker, som till exempel i denna mening: ”Strategin är således förtäta befintliga orter samt komplettera bebyggelsen sammanhållet och tätortsnära på jordbruksmark”. Jag är bekymrad över att det stod så i majoritetens förslag men jag är glad över att vi kom överens om att stryka orden ”på jordbruksmark”.

Jag är lika glad över att vi strök meningen som handlade om att störningar från jordbruk och djurhållning skulle undvikas. Alltså störningar från jordbruk och djurhållning, vilka störningar.

I linje med våra synpunkter under samrådstiden, Planering- och Ekonomiutskottet samt KS så har jag några yrkanden:

Det gäller del 2, Planbeskrivningen.
Kapitel 2: Strategier
Service, sid 20-21
När det gäller textmassan för detta stycke skulle vi i Centerpartiet vilja att ett par ord stryks. Det gäller meningen: ”I övriga tätorter och på landsbygden är utbudet begränsat och behöver om möjligt förstärkas.”
Jag yrkar på att stryka orden ”om möjligt”.
Det ska förstärkas.

IT, sid 42-44
Bredband är avgörande för näringsliv, samhällsfunktioner och privatlivet. Vi vill att bredbandsuppkoppling med bra kvalitet ska gälla hela kommunen.
Jag yrkar på en tillkommande text, ”Kommunen skall dock verka för att andelen blir 100 %.”

Kapitel 3: Tätorter
Jag yrkar på att Hallaholm i Åtvidaberg/Berg skall vara ett tänkt bostadsområde såsom det var i förslaget som gick ut på samråd.
Jag är övertygad om att området kan exploateras på ett sådant sätt att bostäder, rekreationsområde och miljövärden kan samsas sida vid sida.

På sidan 20 i Planbeskrivningen står det några riktlinjer som vi beslutar om. Där står bland annat ”Planering av ny bebyggelse bör i första hand placeras på redan ianspråktagen mark”.

Hur många av de tänkta B-områdena för Åtvidaberg/Berg äger kommunen?
Jo, vi äger Humpan. Vi äger också de två små områdena vid Basthagen och Jan Carls Väg men där är vi ju redan på gång. De större områdena mot Linköping och Björsäter äger vi inte och förfogar därmed inte över. Likaså med de två områdena vid Berg.
Kommunen äger Hallaholm.
Att göra byggnation möjlig där skulle också kunna stoppa klyvningen som vissa anser att järnvägen utgör. Detta skulle visa på satsningar och att möjligheten till mer samhällsfunktioner på den sidan järnvägen ökar."


Till sist vill jag önska er alla en Glad Påsk!
Hoppas vi ses på påskmarknaden på lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar