torsdag, mars 1

Vecka 9, Kommunfullmäktige mm

God kväll.

I nästa vecka har vi kommunstyrelsemöte med, som jag skrivit tidigare, många tunga ärenden. Mycket av tiden går åt till att behandla dessa ärenden. I måndags hade vi också beredning inför KS.

I onsdags hade vi Kommunfullmäktige.
Jag ställde en fråga till KSO.
Det gäller det som jag skrivit om tidigare.
Men här kommer vad jag sa.

"Centerpartiet anser i grunden att den som kan försörja sig själv skall få stanna. Vi måste anpassa beslut mer efter enskilda situationer, men vi måste även bli bättre på att tillämpa de lagar och regler vi har. Men om någon, trots de lagar och regler vi har, inte följt dessa och lyckats hålla sig kvar, och i så stor mån som denna familj har integrerat sig i samhället med jobb, skola och vänner så är det fullständigt orimligt att utvisa dem.

För barnens bästa måste kommunen vara enig.

Barnens lärare och rektorer har yttrat sig, med all rätt och gett familjen sitt fulla stöd.

Jag och Centerpartiet anser att, från tjänstemän till styrande politiker skall kommunen ge stöd till familjen i ett uttalande till Migrationsverket. Därmed säger jag inte att vi skall fatta beslutet åt dem. Det gör Migrationsverket. Men kommunen skall vara med och ge sina åsikter och vi som politiker måste säga våra åsikter.

Nu hoppas jag att styrande politiker skyndsamt ger ett yttrande och ansluter till kravet om verkställighetshinder och uppehållstillstånd.

Kommer ni att göra det?"

Dessvärre efter ett negativt svar så sa jag:

"Tack för svaret...men. Jag anser att vi som kommun kan respektera myndighetsbeslut men ändå kritisera dem. Det handlar inte för kommunens del att överklaga ett beslut utan bara att ge ett yttrande. Att vi står på våra kommuninvånares sida."

Nu hoppas jag att trots att kommunen och de styrande politikerna i (S) och (M) inte stöttar, att historien får ett lyckligt slut för den aktuella familjen. För barnens bästa! Jag hoppas det både för deras del samt för alla andra som kan hamna i samma situation.


För övrigt var det mycket valärenden på KF.

Två motioner från (Sd) beslutades om. Med all rätt ansågs de besvarade. De hade lämnat in två motioner om "Minska antalet ledamöter i KS" samt "Nämnder istället för utskott".
Det är viktiga frågor......men fullständigt onödigt att lämna in motioner om, speciellt så här i slutet av en mandatperiod. För inför varje ny mandatperiod ses den politiska organisationen över och beslutas om. Detta var alltså enbart spel för galleriet från motionären och dess parti. Bra svarat av KSO under mötet och som sagt rätt att motionerna besvaras med att detta ses alltid över.

För övrigt var (M) två ledamöter kort.........synd att det fattas ledamöter under våra KF.


I helgen skall jag på "Kick-off" med distriktsstyrelsen och våra toppkandidater till riksdag och region.
Skall bli trevlig och givande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar