fredag, september 13

Vecka 37, utskottsvecka.

God morgon!

Denna vecka har vi utskottsvecka.

Det betyder att alla utskottsmöten vi har är lagda under en vecka. Det för att vi skall ha dem lite sammanhängande samt för att det skall vara i rätt tid innan nästa kommunstyrelsemöte. Utskotten är beredande inför kommunstyrelsen, det innebär att (inga) beslut tas av utskotten utan där bereds bara ärenden inför kommunstyrelsen. Sen är det så att vissa ärenden beslutas av kommunstyrelsen och beslutsprocessen stannar där och vissa går vidare för beslut av kommunfullmäktige. Det finns undantag, alltså beslut som kan fattas av utskotten, det gäller framförallt i ett av de utskotten som jag är ordförande i, Barn- och Utbildningsutskottet. När det gäller våra priser och utmärkelser så beslutas dessa av utskotten.

Den här veckan har sett ut enligt följande för mig:

Måndag, PLG med fortsatt fullt fokus på Budget 2020. På eftermiddagen hade vi Planering- och Ekonomiutskottsmöte. Inte så många ärenden på dagordningen. Men det vägs upp av att vi i KF nu i september skall besluta om Vision 2030, Borgen till ÅBK mm som är ärenden som tar mycket fokus och tid samt att arbetet med Budget 2020 är mycket krävande.

Tisdag, Barn- och Utbildningsutskott. Vi var på besök i Falerum och tittade på nya förskolan som byggs. Mycket trevligt att se den växa fram. Det är en satsning som gynnar landsbygden och som bidrar till en bra uppväxt för våra barn. Vi fick se ritningar både för själva lokalerna samt utemiljön och jag ser framemot när den skall vara färdig.

Onsdag, skulle jag varit med på företagsbesök men jag var hemma med sjukt barn. Så blir det ibland. Ser fram emot kommande företagsbesök och att sammanställa resultatet av dem för att sedan kunna forma ett näringslivsråd på bästa sätt.

Torsdag, Personalutskott. Få ärenden på dagordningen men det vägdes upp av väldigt bra diskussioner med våra fackliga representanter som var inbjudna till mötet. En gång per år bjuds facken in att närvara på personalutskottet. Det för att vi skall få en större inblick i verksamheten samt hur vardagen ser ut för våra medarbetare. Ett mycket bra tillfälle för oss förtroendevalda att bli mer insatta samt för medarbetarna att få fram sina synpunkter direkt till oss som är förtroendevalda. Den här gången var ju första mötet för den här mandatperioden samt första mötet med facken för oss i den nya majoriteten sen valet. Igår la vi fokus på vilka utmaningar de ser samt vad som behövs för kommunens utveckling. Många bra synpunkter kom fram som vi tar till oss och skall göra det bästa utav.

Idag fredag, förutom detta enkla blogginlägg för att vara transparent och ge en inblick i vardagen hos en förtroendevald, så kommer jag att läsa in mig mer på aktuella ärenden. Det blir som sagt många möten men den tiden som ej utgår till möten skall jag vara tillgängliga för alla medarbetare samt medborgare, så därför är jag i kommunhuset så mycket som möjligt.

Med det sagt så får jag önska er alla en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar