tisdag, september 24

Vecka 39, KF och Partistämma

God dag!

Denna vecka ser ut enligt följande:

Måndag, ärendeberedning inför KS samt PLG med budget 2020. Igår eftermiddag var jag i Norrköping på ett dialog möte om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola. Det var Lars Stjernkvist, regeringens särskilde utredare för detta som tillsammans med Region Östergötland bjöd in till mötet. Syftet med mötet var att öka kunskapen om området och skapa en möjlighet för länets aktörer att göra inspel till utredaren. Regeringen tillsatte våren 2018 en särskild utredare med uppdraget att föreslå hur utbildning inom gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna bättre kan planeras och dimensioneras utifrån regionala och nationella kompetensbehov. Uppdraget skall redovisas senast 2020-02-03. Vi som deltog på mötet fick en genomgång av arbetet så här långt och en insyn i vilka alternativ som det finns. Alternativen är allt från att det skall skötas som i dag av kommunerna, eller om regionerna skall få större inblandning, eller om staten skall ta över gymnasieskolan mm. Jag själv förordar att det skall skötas som idag av kommunerna och de aktuella friskolorna.....men det behövs mer samordning och mer samarbete. Samordning behövs för att trygga framtida kompetensförsörjning och minska kostnaderna med för tomma klassrum mm. Jag är öppen för att mer inblandning behövs från region eller kanske till och med staten....dessvärre, men huvudansvaret anser jag skall ligga som idag hos kommuner och friskolor. På Centerpartiets partistämma nu i veckan skall vi besluta om ett skolpolitiskt program. Där föreslås bland annat att det skall utredas hur en regionalisering av gymnasieskolan mm skulle påverka. En utredning skulle jag kunna gå med på......kanske.

Tisdag, förberedelser inför morgondagens KF samt följa Svenskt Näringslivs ranking 2019. Den kom precis och Åtvidaberg stiger med 26 platser och är nummer 2 i länet. Dessutom ligger vi som nummer 2 i landet gällande skolans attityder till företagande, Toppen, Jättebra, mycket bra och mycket välförtjänt av alla som jobbar inom skolan i Åtvidaberg!

Onsdag, Styrelsemöte med RKHF Kopparsvanen samt Kommunfullmäktige.
Jag skriver inget mer om KF i detta inlägg, får återkomma till det lite senare.

Torsdag-Söndag, då är det Partistämma. Där lägger vi fram den politiken som skall genomsyra Centerpartiets arbete framöver. Allt för att Sverige skall utvecklas FRAMÅT och göra samhället mer Hållbart!
På onsdagen sker kommittéarbete, där deltar ej jag, där går ombud från hela landet igenom de förslag som partistyrelsen har på alla motioner samt de program som skall upprättas. Det är 10 områden, kommittéer, varav inom 5 områden skall det beslutas om program. Kommittéernas förslag blir sedan huvudförslaget på stämman. Jag har lämnat in två yrkanden till kommittéarbetet som jag hoppas går igenom. Oberoende av vilket kommer jag tala för mina förslag under stämman. Jag ser väldigt mycket framemot stämman vilken skall bli rolig, spännande, utvecklande och viktig för allas vår framtid.

Jag får önska er alla en trevlig vecka.

Jag kommer troligtvis begränsa mina rapporter från stämman till inlägg på Facebook....men det kan komma att bli något inlägg här med, det vet man aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar