tisdag, oktober 22

Vecka 43, strategiska gruppen Grebo, reflektion ÅÄÖ mm

God dag!

När en kommun skall vara en bra plats att leva i så krävs det att flera faktorer blir uppfyllda samtidigt. Om jag då ser till det politiska perspektivet där jag försöker göra allt för att kommunen skall bli så attraktiv som möjligt, ur alla perspektiv som möjligt så....krävs det ett starkt intresse från politiken för ett blomstrande näringsliv, ett livfullt föreningsliv, ett liv fullt av möjligheter för medborgarna samt ett ansvarstagande för att kommunen skall vara i ständig utveckling. Då menar jag så klart hela kommunen. Alla vi medborgare, alla företag, alla föreningar, ja kort sagt alla.

Det var det jag gjorde igår kväll när jag deltog på ett av våra möten med de strategiska grupperna, det var det i Grebo.

Vi har tätorten Åtvidaberg och sen så har vi det som kallas våra strategiska orter som Björsäter, Falerum, Grebo och Hannäs/Kvarnvik.
I de strategiska orterna så har vi dialog med dess strategiska grupper där bland annat byalag, idrottsföreningar och andra intresseorganisationer finns representerade. Under de här mötena så diskuteras aktuella kommunala ärenden och aktuella frågor på just den orten. Ett väldigt bra forum där kommunen med tjänstepersoner samt vi förtroendevalda är med och får en insyn om vad som sker och planeras på just den berörda orten. Meningen är att det just skall vara en dialog där vi kan hjälpa varandra samt så klart ett bra tillfälle att kommunicera, allt för att föra kommunen framåt.

Igår i Grebo, föredrogs beslutad Vision 2030 och dess målpaket. Eftersom de strategiska grupperna var med och arbetade fram visionen i och med dialogmöte under framtagandet så är jag glad och stolt över att så mycket av det som finns i visionen kommer från just dessa möten samt så klart från övriga möten med oss medborgare i kommunen inkl enkäten som utfördes. Det diskuterades även Grebo Norrby med bostäder och markfrågor, Mårsängsområdet med rekreationsytor samt om naturstig och badplatsen mm.

Så min politiska vecka ser ut så här:

Måndag, PLG med diskussion om budget och aktuella frågor samt som sagt möte i Grebo under kvällen.
Tisdag, pressträff angående onsdagens KS.
Onsdag, heldags KS med behandling av budget 2020 samt skattesatsen.
Fredag-Lördag, möte inom Centerpartiet Region Sydost, där jag skall delta i seminarier som handlar om kommunal ekonomi, kollektivtrafik och infrastruktur samt kompetensförsörjning.


Förra veckan på lördagen så deltog jag på ÅÄÖ.
Den var verkligen välbesökt och jag som hade i tanken att hinna prata med alla utställare samt så klart många besökare innan seminariet om RV35 vid 11:30...…..hann knappt halvvägs innan klockan var slagen för seminariet. Det var ett bra seminarium där tidplanen för RV35 kommunicerades samt om lite förutsättningar för framtiden. Självklart vill jag att hela RV35 skall byggas ut till 100-standard inkl viltstängsel mm men jag anser fortfarande att Tjustbanan måste också prioriteras. Att ta bort vår spårbundna trafik....ja det är huvudlöst för att uttrycka mig tydligt. Efter seminariet fortsatte jag besöka mässan dock hann jag tyvärr inte prata med alla men jag är jätteglad för alla samtal som jag hade under dagen, både med besökare och utställare. Stort tack alla som deltog och gjorde dagen till det den blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar