lördag, oktober 5

Vecka 40, partistämman, KS med företagsbesök

God dag.

Denna vecka bestod av;

Måndag, PLG med budget 2020 men även med diverse aktuella ärenden och strategiska ställningstaganden. På eftermiddagen hade jag både ärendeberedning för Planering- och Ekonomiutskottet samt Barn- och Utbildningsutskottet.

Tisdag, Träff med presidiet i Personalutskottet och HR-chefen samt senare pressträff inför KS.

Onsdag, Heldags KS med företagsbesök på förmiddagen samt KS-möte på eftermiddagen. Som vanligt mycket givande företagsbesök och det blir alltid bra diskussioner och frågor som ställs när hela KS är deltagande. KS de ordinarie 15 ledamöterna och de 15 ersättarna delas in i två grupper som sen skall göra två företagsbesök var. Grupp 1 var på Hälsofabriken och ACC-group. Grupp 2 som jag tillhörde var hos Villa Baro, golfrestaurangen och trädgårdshotellet samt hos Rotakorn Electronics.

Rotakorn är distributör av elektronikkomponenter som hjälper kunder över hela världen att få tag på olika komponenter. De konkreta åsikterna som jag tar med mig från det besöket är behovet av större lokaler då man räknar med att expandera. Mycket spännande att det som händer i världen påverkar dem väldigt mycket, det visar på vilket världsomspännande bolag det är.

Vid besöket på Åtvidabergs Golf & Resort tog Gustaf Adelswärd och Markus Carlgren emot. De berättade om verksamheten och visade byggnationen av det nya trädgårdshotellet. Verksamheten som består av golfrestaurangen, golfklubben, trädgårdshotellet och Villan har samlats under namnet Villa Baro. Mycket roligt att det görs en sån stor satsning på turismen. När trädgårdshotellet är klart kommer totalt cirka 80 bäddar att finnas samt konferensmöjligheter, yogasal och en wellnessavdelning.

För mig är det nyttigt att få se och höra vad företagen gör, ta chansen att fråga vad kommunen kan hjälpa till med. Under dagen har alltifrån i princip inga behov till mer konkreta behov som lokaler och kompetensförsörjning diskuterats. Jag ser framemot kommande företagsbesök i alla dess former.

För övrigt har jag skrivit en ledare i veckan som publiceras i Länstidningen nästa fredag.

Här kommer också lite vad jag gjorde på partistämman:
Jag pratade i talarstolen gällande regionalisering av gymnasieskolan. Jag yrkade på att det ska vara kvar som det är med kommunalt huvudmannaskap, men att mer samordning måste vi få till. Beslutet blev också så.
Jag pratade och hade ett eget yrkande gällande övervakningskameror. Det yrkandet blev det bifall på så att det finns en att-sats som jag ligger bakom med i vår politik, alltid roligt att påverka.
Dessvärre gick inte mitt yrkande som jag argumenterade för på söndagen, om bredband och kopparnätet, igenom. Det var tråkigt och synd. Jag trodde verkligen att det var ren Centerpolitik att ha med det som jag yrkade på i vårt landsbygdsprogram, bra dock att det står ungefär lika i området som handlar om kommunikationer och infrastruktur.

Det var de saker som jag tog upp under stämman. Av mina 6 minuter som alla har till förfogande använde jag cirka 3 minuter och gjorde 4 inlägg. Ett bra deltagande om jag får säga det själv :-).

För övrigt en mycket bra stämma med många bra beslut.

Någon mer rapport om de besluten som togs kan jag komma att göra lite senare.

Nu önskar jag er alla en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar