fredag, november 8

Vecka 45, extra KS

God dag.

I onsdags hade vi så ett extra Kommunstyrelsemöte där vi beslutade om skattesatsen, återigen, samt där vi öppnade upp för diskussion om förslag till budget.

Som jag skrev i förra veckans blogginlägg så anser jag att (M) o (Sd) gjorde (fel) som yrkade på återremiss om skattesatsen istället för att föreslå ett eget förslag till skattesats. Med fel så menar jag, att inom politiken är allt tyckande självklart möjligt och ska så vara i en demokrati, men jag anser att deras anledning till återremiss var fel och fanns ej. Helst skulle de ha yrkat på sina egna förslag, anser jag. Men det hade varit bättre om de yrkade på återremiss på grund av olika politiska uppfattningar istället för att syfta till att budgetunderlaget är fel. Att anse att underlaget är fel, det tycker jag är fel ord att använda och det nedvärderar allt det arbete som ligger bakom ett budgetdokument.

Men nu är vi där vi är.

Eftersom vi nu då beslutade om skattesatsen igen så var jag beredd på frågor om vår budget i och med att den ligger till grund för beslutet om skatten. Men inga frågor ställdes. Ändå så fick vi kritik av oppositionsrådet för att vi, kommunalråden, inte svarat på ett mail om att diskutera budget.

Då kan jag göra tre förtydliganden:
För det första så träffas vi informellt, vi har kontoren i samma korridor, där vi pratat om både skattesats och budget. Så diskussioner har förts.
För det andra så har båda ärenden behandlats i utskott och kommunstyrelse samt nu då skattesatsen i Kommunfullmäktige, så tillfällen finns att framföra sina åsikter och prata om sina förslag.
För det tredje så har o-rådet som sagt skickat ett mail om vilja att diskutera budget. När vi nu då sätter in ett extra kommunstyrelsemöte där möjlighet finns att diskutera så........kommer inga frågor. Det är ju lustigt.

Vi tog iallafall beslut i onsdags om ändrad skattesats. En höjning med 44 öre.

Nu blir det på KF i slutet av november som det beslutas om skattesatsen, slutgiltigt, och om budget 2020 som blir spännande om oppositionen vågar stå för sina förslag eller om de yrkar på återremiss.

För övrigt har min vecka har varit så här:
Måndag, PLG med diskussion om bland annat bostäder, kommunikationer mm som är några av våra återkommande punkter. Jag hade även ärendeberedning för Planering- och Ekonomiutskottet samt ärendeberedning för Personalutskottet.
Onsdag, extra KS.
Torsdag, skulle jag medverkat i ett seminarium om "Solel och Effektstyrning", dock så fick jag istället vara hemma med en febrig och förkyld dotter.
El är en högkvalitativ resurs med många användningsområden så risken finns att efterfrågan på el och nätkapacitet framåt sett kommer att överstiga utbudet mer eller mindre i olika delar av landet. Problemet kan till viss del minskas med solel och effektstyrning. Det gäller att vi jobbar mycket med energieffektivisering för att hålla nere förbrukningen av el.
Fredag, Kommuninterndag om klimatanpassning. Vi skall diskutera "Klimatanpassning på den regionala nivån", "Räddningstjänst i ett förändrat klimat", "Klimatanpassning i ett kommunalt perspektiv" samt så kommer SMHI och pratar om "Klimatanpassningsspelet". Tror denna fredag blir riktigt givande.

Trevlig Helg på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar