tisdag, maj 20

Centerpartiet säger NEJ till moms för idella föreningar

Centerpartiet tycker att Sverige och Europa behöver ett starkt civilsamhälle med ett levande föreningsliv.

Idrottsklubbar, studieförbund och bygdegårdar fyller en mycket viktig funktion i människors vardag. Jag lägger ner mycket tid på mitt arbete, politiken samt med min familj. Om mer tid kommer att finnas i mitt liv framöver för mer engagemang är det näst intill säkert att jag kommer att försöka vara aktiv i någon förening i Björsäter.

Idag är det så att EU:s nuvarande momsdirektiv innehåller vissa undantag för icke vinstdrivande verksamheter, vilket innebär att exempelvis svenska idella föreningar har varit momsbefriade. Men EU-kommissionen anser dessvärre att Sveriges praxis att momsbefria större delen av det idella föreningslivet är för generöst och långtgående. Deras motivering är att undantaget strider mot EU:s mervärdesskattedirektiv. Kommissionen vill att Sverige och flera andra länder ska bli av med undantagen.

Detta skulle vara förödande för alla eldsjälar och det svenska föreningslivet. Centerpartiets utgångspunkt är att den lokala kraften och engagemanget är navet i vårt samhällsliv. Det är också en grundförutsättning för vår demokrati.

Frågan är för tillfället vilande, men när kommissionen återkommer i ärendet så kommer Centerpartiet att fortsätta ta striden för det svenska föreningslivet.

Därför behövs ett starkt Centerparti i EU.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar