fredag, maj 23

Centerpartiet värnar om djurens välbefinnande och vill sätta fokus på frågan om djurhållning i EU.

Centerpartiet vill ställa hårdare krav på att överanvändningen av antibiotika och svanskupering av grisar måste upphöra.

Jag tar avstånd från att handla med fläskkött från producenter som klipper av griskultingarnas svans och ger grisar antibiotika trots att djuren är friska. Vi alla som är konsumenter och Sveriges handlare kan ställa sig bakom detta. Man kan som privatperson göra stor skillnad när EU-kommissionen inte agerar. Centerpartiet och jag vill att djurens välbefinnande ute i EU måste förbättras. Djur måste behandlas väl och maten ska vara säker.

Centerpartiet är tydliga med att EU måste agera när djurplågeri sker så systematiskt som i exempelvis Danmark. Centerpartiet och jag tycker att medicinera friska djur och med det riskera att skapa ett folkhälsoproblem måste också bestraffas.
Om inte Danmark börjar följa de riktlinjer för grisskötsel och djurskydd som EU bestämt är det slut med danskt griskött i svenska skolor, säger Annie Lööf. Jag håller fullständigt med.

Som lokal Centerpolitiker skall jag arbeta för att kommunen ställer bra djurskydd som krav när köttet köps in till kommunens verksamheter. Jag anser att det är omoraliskt att kommunerna köper in mat från EU-gårdar där djuren utsätts för onödigt lidande. Mer om detta kommer jag att skriva under valrörelsen i höst.

I morgon blir det lite trädgårdsmässa på morgonen, följt av trav kring lunch och självklart Kopparvallen på eftermiddagen/kvällen. Jag får se om det blir något mer inlägg innan valet på söndag. Jag kommer att skriva ett inlägg på söndag efter att jag röstat. Självklart kommer Centerpartiet få min röst. Jag kommer också kryssa någon av de tre toppkandidaterna, vem, beslutar jag i kryssande stund.

Trevlig Helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar