onsdag, augusti 27

Biogas mm och Åtvidabergsplatsen.se

God kväll

I kväll har jag en liten paus i bilåkandet för att dela ut mina lappar och pennor.
Jag tycker det är helrätt att jag har en bil som drivs av biogas.
Då kan jag åka mycket men ändå ha rätt så bra samvete.

Det finns 290 kommuner i Sverige. Tänk om alla skulle skaffa laddningsstolpar för elbilar samt om alla skulle få en etablering av en/flera biogasmackar. Då skulle kommunerna kunna byta ut sina fördon till fordon som går på förnybara bränslen. Då påverkar vi kommuner på riktigt. Det skulle jag tycka vara bra för miljön.
Tänk också om alla kommuner skulle etablera solceller på kommunägda fastigheter.
Vilken miljökraft vi kommuner skulle bli.

Vi i Centerpartiet i Åtvidaberg vill också att kommunen skall ställa tydligare och skarpare miljö- och kvalitetskrav vid all offentlig upphandling.
Vi vill att alla ska ha rätt till en giftfri vardag inom kommunens verksamheter. Vi vill inte ha några farliga ämnen eller kemikalier i närheten av våra barn eller äldre.
Vi vill att kommunen vid inköp av matvaror i första hand skall välja närproducerat och med den standard som finns i svensk lagstiftning.

Alla dessa ovanstående åtgärder skulle göra Åtvidabergs kommun så mycket mer miljövänlig och redo för framtiden. För våra barns och kommande generationers framtid hoppas jag att Centerpartiet får större genomslag för vår politik både på riksdags- samt kommunnivå.

Imorgon skall jag på webb-tv intervju för Åtvidabergsplatsen.se
Det skriver jag mer om imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar