tisdag, augusti 19

Riksdagsledamöter i Åtvidaberg

God kväll.

Idag var några av alliansens riksdagsledamöter på plats i Åtvidaberg.
Vi var några lokala politiker som var där också.

Platsen var ICA Getingen. Vi var inne hos dem och pratade med Peter.
Peter har drivit butiken i 14 år. Det är en respektingivande siffra.
Efter så många år antar jag att man har varit med om mycket och har stor erfarenhet.

Det jag fastnade för var hans svar på några specifika frågor.

Lagen om anställningsskydd (anställningsskyddslagen eller LAS), den anser Peter vara ett hinder.
Självklart är det inte så att man säger upp någon varje dag.
Detta sker väldigt sällan men........
Då man som företagare är tvungen att säga upp någon, då förstår jag att det är frustrerande att behöva säga upp någon, ofta ung, som arbetar jättebra och som har större motivation än någon som inte är lika passionerad av sitt arbete.
Centerpartiet vill att LAS ska utgå från vilken kompetens de anställda har istället för hur länge man jobbat. Det håller jag helt och fullt med om!


Det svåraste steget i Sverige är att få möjlighet till anställning. Vi har idag den mest välutbildade generationen ungdomar i Sveriges historia, men också den med relativt minst yrkeserfarenhet.
Centerpartiet har länge argumenterat för introduktionslöner. Det innebär att lönerna startar på en lägre nivå under läroperioden på en ny arbetsplats för att sedan stiga ikapp. De länder i Europa som har fungerande lärlingssystem, som Tyskland, tillhör också de som har den lägsta ungdomsarbetslösheten.
Det är viktigt för våra ungdomar att få sitt första jobb, får man väl ett arbete har man lättare att få anställning igen. Detta anser jag vara väldigt grundläggande. Då håller jag med om att lönen kan vara lägre till en början. Så som jag förstod Peter så var han också inne på att denna lösning låter bra.

Tredje frågan lite kort.
Peter har aldrig anställt någon via Arbetsförmedlingen.
Det får tala för sig självt.

Lokalt:
Utan att jag gjort vidare undersökning om det är så och för vilka boenden det gäller så sa Peter så här i alla fall.
Att innan äldreboendena började drivas i kommunal regi så handlades maten på ICA i Åtvidaberg.
Efter att de nu drivs av kommunen så handlas maten dit i Norrköping.
Detta motsvarade enl Peter en halvtidstjänst.
Skall det verkligen vara så, NEJ säger jag. Närhetsprincipen skall gälla tycker vi i Centerpartiet.

Efter besöket på ICA var det dags för Sandelius.
Jag intog en god luch där men deltog ej i samtalet utan åkte hem för att hämta Molly på förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar