torsdag, september 24

Kort rapport från partistämman efter kommittéarbete

God eftermiddag.

Nu är min kommitté färdig med sitt arbete.

Jag säger det direkt. Beslutet i kommittén blev att gå på partistyrelsens linje och avskaffa vårdnadsbidraget.
Jag är tveksam men jag reserverade mig inte mot beslutet. Som sagt så ser jag både fördelar och nackdelar med det.
Nu verkar det på söndag bli stor majoritet för att avskaffa vårdnadsbidraget.

Det är mångas som vill se en tredje pappamånad. Jag är inte en av dem även om jag anser syftet vara gott. Men jag anser att föräldrarnas valfrihet väger tyngre. Sen så hoppas jag att det blir mer jämställt uttag av föräldraförsäkringen om man tredubblar jämställdhetsbonusen, vilket vi vill. Det blev votering om detta i kommittén och väldigt jämnt så jag anar en omfattande debatt på söndag.

När det gäller "att pensionsrätterna för premiepensionen delas rakt av under småbarnsåren, att följsamhetsindex ses över och att arbetsmarknadens parter utformar avtal som möjliggör att tjänstepension börjar intjänas direkt då vi börjar arbeta". Där tillkom "att intjänad rätt till framtida pension ska ingå i giftorättsgodset". Där var jag inte ensam om att inte hålla med men efter votering så kom texten in. Jag är en av de som reserverade mig mot det beslutet. Får se hur det går på stämman med denna text på söndag.

För övrigt vet jag att Staffan Danielssons motion föll med bred majoritet i kommittén om Integration/Migration. Detta gör mig glad då jag anser att resten av EU skall höja sig till vår (Sveriges) nivå och inte att vi skall sänka vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar