torsdag, september 10

Vecka 37

God dag.

I förra veckan så var det ÅÄÖ. Åtvidaberg Är Öppet.
Det var ett bra arrangemang tycker jag. Bra genomfört och väl uppmärksammat av både deltagande företag samt de besökande.
Jag började min dag vid Infocentret klockan 9 på morgonen. Där var det uppstart för de olika företagen och några få besökande började komma.
Sen blev det en kort promenad till Flit-support. Efter ett givande samtal och med en bra koll på Fredriks företag strosade jag vidare till Rotakorn.
Mycket intressant information och efter att jag blivit imponerad av hur många kunder de har på många olika ställen i världen så gick jag in till Merving och Ecoplug.
Där slog det mig att det är ett företag vars omsättning ökar på ett bra sätt och jag blir glad över att deras leverantör i framtiden kommer att vara inom vad man kan se som närområde. Efter kaffe och kaka blev det att gå tillbaka till infocentret där jag träffade Centerkollega och andra trevliga besökande.
Lunchen bestod av en smörgås intagandes samtidigt som jag lyssnade på det välbesökta seminariet på scenen på torget. Mycket intressanta personligheter med många kloka tankar och olika sätt att nå (så kallad) framgång. Väl värt att lyssna på och jag hoppas att fler blev, som jag, inspirerade.
Efter lunchen for jag mot Örjans El och Åtvidabergsplatsen. Mycket trevliga samtal med både Niklas hos Örjan och med hela styrkan på Åtvidabergsplatsen. Detta är ytterligare två bra exempel på välmående och växande företag i kommunen.
Min dag avslutades vid 16 med ett snabbt besök på IBR där jag efter en liten pratstund med ÅSÖ personal till sist köpte lite choklad att ta med hem. Som vanligt från ÅSÖ mycket god choklad.

Om ett par veckor har Centerpartiet partistämma i Falun.
Jag skall åka dit som ombud vald av distriktet.
Kommittén jag skall sitta i handlar om jämnställdhet. Just nu så håller jag på att läsa in mig på alla handlingar och alla motioner, inte bara för min kommitté utan självklart för alla 15. Det är ett antal sidor, lite över 700. Men jag tycker det är väldigt spännande läsning och ser framemot stämman där mycket skall beslutas.

I "Dagens samhälle" som jag fick i brevlådan i dag så är det en väldigt bra debattartikel insänd av en KSO, Kommunstyrelseordförande.
Den handlar om hur (Sd) budgetförslag ser ut.
Jag anser att det är en katastrof och förstår inte varför det inte fått mer genomslag i riksmedia.
Kommunernas ekonomi är kärv, framför allt för oss i Åtvidabergs kommun.
Vi är mycket beroende av vilka intäkter som kommer från staten.
I (Sd) budgetförslag så föreslås en besparing på 53 miljarder.
I dag är stadsbidragen till kommuner och landsting 94 miljarder. Att sänka dem med 53 miljarder ner till enbart 41 miljarder 2018 innebär att de vill sänka dem med 53 %.
Det skulle vara en katastrof för en kommun som vår.
Den skulle innebära att vår kommunala skattesats skulle behövas höjas cirka 2-3 procentenheter. Alternativet är att vi skulle bli tvungna att drastiskt sänka välfärden, alltså lägga massiva besparingar på vården av våra äldre eller dra ner på resurserna inom Barn- och Utbildning som skulle drabba våra barn.
Jag förstår inte att de kan lägga så idiotiska förslag och sen inte få stå för dem. Jag vill ha mer fokus, från både media och Sveriges befolkning, på alla partiernas ekonomiska politik och speciellt på deras förslag som drabbar oss kommuner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar