torsdag, september 3

Vecka 36

God dag!

Förra veckan var vi i styrelsen i RKHF Kopparsvanen uppe på området och tittade runt. Jag måste säga att jag blev glad överraskad av det som vi fick se. Vi fick en rundvandring av utemiljöerna som är mycket fina och som bjuder in till att sitta ute eller sitta inne på balkongerna och titta ut. Vi fick även gå in i den etappen som håller på att färdigställas. Fina rum, öppen korridor där fokus dras mot samlingsrummet och köket som har bra rymd och utsikt. För övrigt dryftades inga större frågor på mötet.

På förra veckans KF så hade (Sd) lämnat in en Interpellation gällande Biblioteket. Det blev lite debatt och vissa svar kom. Jag var uppe och redogjorde än en gång för Centerpartiets ställning gällande biblioteket och flytten. För att inte bli tjatig så nämner jag inte mer än att jag hoppas det blir bra och att pengarna som majoriteten lägger på flytten räcker. Hård kritik väntar från många håll, tror jag, mot majoriteten om ärendet med biblioteket skulle gå fel.

På Centerpartiets Kommunala Sektion diskuterade vi det politiska läget i våra kommuner mm. Men innan mötet så såg vi "I väntan på livet", en dokumentärfilm om asylsökandes resa till Sverige. Människorna på Hotell Stallet i Åtvidaberg delar med sig av sina livsöden, och berättar om hur det är att förlora allt och om att börja om i ett främmande land. Ett bra initiativ av ungdomarna som gjort filmen och med ett bra resultat tycker jag.


I veckan har det varit Kommunstyrelse.
Centerpartiets motion om "Giftfri Kommun" lyftes ut som ärende av majoriteten och skall beredas vidare. Jag hoppas och tror på ett bättre förslag till beslut med förhoppningsvis antagande av mycket i motionen. Det är som sagt en mycket viktig fråga och mycket i motionen kan göras utan större kostnad, även om jag anser att självklart är det värt den kostnaden som skulle uppstå för att få kommunens verksamheter mer långsiktigt hållbara och ej farliga för oss invånare.

Innan själva KS så var ledamöterna i KS ute på studiebesök.
Jag var och besökte det nya trygghetsboendet "Trekanten" (i netto-huset). Än en gång blev jag glad överraskad över hur fint det kan vara. Mycket öppet och ljust men med lite färgklickar på väggarna som gör det hemtrevligt. Gemensamhetsytorna var väldigt fina och genomtänkta för att skapa en skön miljö att vistas i. Fina lägenheter är det också.
Jag var även på "Novael Production AB". Novael Production AB är en kontraktstillverkare specialicerad på konstruktion och produktion av apparatskåp /elskåp samt tekniskt närliggande produkter. Det var ett trevlig besök som var mycket informativt och med ett bra samtal. Vi som var där fick tillfället att ha en bra dialog och det diskuterades vad som kommunen helst skall hjälpa till med för att få företagen som finns och trivas i kommunen samt hur vi skall få fart på nyföretagandet.

I måndags kväll hade vi kretsstyrelse möte. Där diskuterades lite olika politiska frågor samt lite medlemsaktiviteter. Det tog ovanligt lång tid så mycket hann dryftas.
På tisdag i nästa vecka skall medlemmarna som anmälts sig göra ett studiebesök på Kopparsvanen. Hoppas de blir lika glatt överraskade som jag blev.

I morgon är det ÅÄÖ. Åtvidaberg Är Öppet. Då öppnar hela Åtvidaberg upp sig för alla som vill komma och besöka företag. Listan på medverkande företag finns på kommunens hemsida. Jag skall närvara och besöka så många som jag hinner.


Jag såg tyvärr inte debatten i Aktuellt igår, men jag har sett den nu. Jag blir smått upprörd över rasistpartiets ledare. Kan han någon gång svara på frågan hur de vill att nytillkomna svenskar skall integreras i samhället. Vi i Centerpartiet har många bra förslag, läs på centerpartiet.se, men rasisterna har inget att komma med. De vill bara leva i ett samhälle med stängda gränser och murar mot alla håll. Så fungerar inte samhället.

Leve öppenheten och alla människors värde, vem man än är eller var man än kommer från!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar