söndag, september 27

Rapport från partistämman

God dag.

Nu sitter jag på tåget på väg hem mot Östergötland och Åtvidaberg.
Efter en mycket rolig stämma så skall det bli mycket skönt att komma hem och sova i min egna säng med min familj.

Jag var uppe i talarstolen tre gånger under den här partistämman. Vi har 6 minuter att prata och jag använde cirka 2,5 minuter av min tid. Jag var uppe och pratade om "Resultat för miljön", "Integration/Migration" och "Liberal feminism".

Gällande "Resultat för miljön" så var jag uppe och yrkade bifall till en väldigt bra att-sats.
"Vi vill se en hållbar matproduktion där småföretagare ges möjlighet att konkurrera på lika villkor genom att ursprungsmärka all mat så att konsumenten kan välja den mest klimatsmarta".
Det blev så att att-satsen fick bifall och den finns nu i vår (Centerpartiets) politik.
Den här att-satsen innebär att inte bara privatpersoner får det enklare att se vad de stoppar i matkorgen. Utan den hjälper också för oss kommuner i våra matupphandlingar, då vi ser med tydlighet vad det är vi handlar upp.

"Migration/Integration". När det gäller Staffans motion som vår distriktsstämma tillstyrkte så blev utfallet det att den avslogs. Vilket jag tyckte var mycket bra. Jag var uppe och redogjorde för min åsikt om denna i talarstolen så detta gick också (min) väg.

Gällande "Liberal feminism" så var jag uppe och yrkade för att inte införa en tredje pappamånad. Jag är inte en av dem som vill ha ännu mer ej överföringsbara dagar. Familjens frihet väger tyngre för mig. Sen så hoppas jag att det blir mer jämställt uttag av föräldraförsäkringen om man tredubblar jämställdhetsbonusen, vilket vi vill. Detta gick faktiskt också rätt väg, alltså avslag för ytterligare en pappamånad.

Det finns säkert mycket mer att skriva om stämman men detta är de saker jag var uppe och pratade om.

För övrigt återigen en mycket bra stämma inkl bankett.

Jag är också mycket glad över att det var flera östgötar som var uppe i talarstolen.

Vilket bra gäng vi är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar