tisdag, september 15

Vecka 38

God dag.

Regnet strilar ned och paraplyet var kvar på kontoret.

Efter en bra start hemma på morgonen med bra rutiner och snabbt iväg mot nya tag i kommunhuset så var humöret på topp. Trots det allvarliga ämnet så fortsatte humöret vara på topp under och efter vår utbildning i krisberedskap. Efter denna utbildning så kurrade magen och jag glad i hågen gick för att äta lite rotmos och fläskkorv. Det grå vädret bestod men inget regn kom från himmeln så jag lämnade paraplyet på kontoret och gick för att äta denna smarriga rätt.

När jag sen ätit klart och skulle gå tillbaka mot kommunhuset för att ha möte med revisionen och sedan ha Barn- och Utbildningsutskott så vräkte regnet ned.
Så nu sitter jag här lite blöt om både fötter, lår och rygg. Men det är smällar man får ta när man ser positivt på livet. Nu får det bli att äta en så närodlad persika som det kan bli och ladda inför eftermiddagens möten.


Under morgonen har vi i Planerings- och Ekonomiutskottet samt Kommunledningsförvaltningen haft utbildning i krisberedskap. Det behövs detta med jämna mellanrum för att få lite repetition på vad som kan hända och vad som skall göras om krisen är ett faktum. Det ställs olika krav på de olika nivåerna, Regering, Regionen, Länsstyrelsen, olika myndigheter samt Kommunerna. Men man får inte glömma bort Individens ansvar. Det är upp till var och en att förbereda sig så gott man kan. Detta är mycket viktigt och borde kommuniceras mer till alla medborgare tycker jag. Sen så bottnar all krishantering i en bra samverkan mellan alla parter för att minimera effekterna av den aktuella situationen.

Nu snart skall vi i Kommunstyrelsens presidium träffa lekmannarevisionen.

Efter det så är det dags för Barn- och Utbildningsutskott.
Ekonomi, personal, övrig information samt några få ärenden står på dagordningen idag.

På fredag har jag styrelsemöte med ÅRAB och ÅVAB.
Får se om jag kan servera er ett blogginlägg innan helgen efter dessa möten och berätta om våra tänkta studiebesök och mina intryck efter dem.

För övrigt så är jag redo för en genomgång av hela programmet inför partistämman på lördag när alla ombud med flera inom ÖstgötaCentern samlas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar