fredag, september 18

Vecka 38:2

God dag.

Nu har jag varit på styrelsemöte med ÅRAB och ÅVAB.
Idag presenterade den nya ordföranden sig och så var vi på några studiebesök.

Vi var på Åtvidabergs vattenverk och vid Ören. Många politiker har varit där på studiebesök förut, men för mig var det första gången.
Det är en imponerande anläggning. Det tar ett tag innan man riktigt förstår flödet från Ören till kranen. Vattnet skall vi vara rädda om så jag hoppas allt görs för att säkra Ören som Åtvidabergs med omnejd självklara vattentäkt.


Vi var också och tittade på Korshults återvinningscentral.
Den är under ombyggnad just nu. Jag tror att den nya lösningen när den blir klar kommer att vara väldigt bra. Det blir av samma modell som det är i Linköping vid Gärstad och Ullstämma. Just det här utseendet finns säkert på många fler ställen då det verkar vara en beprövad och bra modell.

På förra styrelsemötet gav vi bolaget ÅRAB i uppdrag att titta på införande av flerfackskärl.
Det är ett kärl som man som medborgare skall kunna sortera i princip alla olika sorters avfall och återvinningsprodukter i.
Detta finns i flera andra kommuner och det kan komma att bli lag på att kommunerna skall göra något likande just för att mer skall återvinnas.
Jag måste säga att jag är faktiskt lite tveksam och tycker det är synd att det måste införas.
Jag sorterar vårt avfall och våra återvinningsartiklar hemma. Sen så kör jag till återvinningsstationen i Björsäter.
Jag hade den förhoppningen att många gör så!
Men dessvärre visar det sig i plockanalys efter plockanalys att det är mycket olika avfall och återvinningsartiklar som bara slängs i vanliga soppåsen.
Då håller jag fullständigt med om att för miljön och våra efterlevande så måste vi bli bättre och då är det kanske att införa flerfackskärl.
Men gör man det så anser jag att det skall vara fullständigt komplett praktiskt så att allt fungerar från det att jag sortera i kärlet till att allt blir rätt hanterat och återvunnet. Dessutom anser jag att det inte skall vara till någon merkostnad för oss medborgare, för då drabbas de som jag, som sköter sig. Min självklara uppfattning är så att det skall kosta om man gör nedsmutsande saker men att om man sköter om sin miljö så skall man ej drabbas ekonomiskt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar