torsdag, september 4

Debatt och intervju

God kväll.

Nu finns intervjuvn med mig på atvidabergsplatsen.se. Gå in där för att lyssna och titta hur jag vill göra Åtvidabergs kommun mer miljövänlig och närodlad. Där pratar jag mycket om att vi måste bli mycket bättre på våra kommunala upphandlingar samt om vikten av närodlad politik.

Närodlad politik det är när det som människor pratar hemma vid sina köksbord om kan bli verklighet.
Närodlad politik är det när vi jobbar för mer närodlad mat på våra barn och äldres bord.
Närodlad politik är det när vi vill dela upp upphandlingarna i mindre delar för att få fler närproducerade varor men också tjänster.
Närodlad politik är det när kommunen samverkar med det lokala näringslivet för att få fler att starta företag.

Imorgon är det debatt på Gamla Torget i Åtvidaberg klockan 12:45.
Då deltar jag och debatterar "Mat och upphandling".
Hoppas jag kan få fler att tänka på hur vår mat produceras samt hur den hanteras innan den kommer fram till våra bord.
Jag vet iallafall att jag tycker att ju mer närodlad den är desto bättre är det för miljön samt för min egen upplevelse när jag äter den.

Förresten tycker jag att Annie Lööf var strålande bra ikväll i SVTs frågestund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar