lördag, september 6

Forts "Mat och Upphandling"

God kväll

För våra barn och äldre är maten en stor och viktig del av vardagen. Då skall den vara en bra upplevelse, både vad gäller smak och näringsinnehåll.
Vi i Centerpartiet i Åtvidaberg har lämnat in en motion om mat och upphandling.
Där vi vill att kommunen i sin upphandling av mat skall ställa krav på att den producerats enligt svensk lagstiftning. Det vet jag att alla partier är överens om i Åtvidaberg, nu, synd bara att det tog sån tid för de andra partierna att inse att detta är viktigt att få in i upphandlingen.
Men vi i Centerpartiet nöjer oss inte med det. Vi vill också få med i nästa upphandling att inköpet av råvaror ska följa närhetsprincipen så långt det är möjligt. Alltså vi vill att närodlad mat skall serveras till våra barn och äldre.
När jag ställde frågan om just närodlad mat igår på debatten så fick jag till svar av Socialdemokraterna att de kan tänka sig det med men att det handlar om ekonomin.

Då har jag en viktig sak att säga till den sittande majoriteten i Åtvidaberg, (S) och (M).
Ekonomi handlar om prioriteringar.
Jag och Centerpartiet prioriterar bra och närodlad mat till våra barn och äldre högre än att lägga skattepengar på att flytta biblioteket!!
Det anser vi vara en självklar prioritering.

Men jag förstår dem.
En förklaring till deras ointresse för mat hittar jag i det utskickade materialet från (S) och (M).
I (S) folder står det inget om maten som vi serverar till våra barn och äldre.
I (M) folder står det en liten mening om att de skall prioritera maten. Gör det då, säger jag.
Vi har i vårt handlingsprogram flera punkter gällande närodlad mat samt om upphandling av denna.
Som sagt så har vi också lämnat in en motion om detta som jag hoppas blir antagen av kommande styre i Åtvidaberg.

Så rösta på Centerpartiet!

mer om debatten kommer imorgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar