torsdag, september 18

Valresultat forts

God kväll.

Valresultatet har öppnat för spekulationer om olika regeringalternativ.

Är det bättre att regera och få igenom lite av sin politik eller är det bättre att gå i opposition?
Svår fråga men resonemanget nedan leder enl mig och de flesta till att det är bättre att vara en del av en stark opposition. Men det är en komplex fråga och en situation som jag har respekt för.

Riks
Centerpartiet har tydligt markerat att vi inte kommer att delta i en Socialdemokratiskt ledd regering. De rödgröna blir sammantaget större än Alliansen, men får inte majoritet i riksdagen. Nu är det Stefan Löfvens och Socialdemokraternas ansvar att reda ut hur Sverige ska styras. Centerpartiet kommer inte att vara ett stödparti åt en S-ledd regering. Vi har gått till val på sänkta kostnader för småföretagen, mindre regelkrångel och ytterligare sänkta kostander för att anställa unga. Stefan Löfven vill istället höja kostnaderna, fördubbla arbetsgivaravgifterna för unga, dubbla restaurangmomsen, skära ner i RUT, och införa lastbilsskatt. Detta är förslag som vi inte kan stödja.

Lokalt i Åtvidaberg
Hos oss finns det inte så många alternativ.
Alternativen finns men de flesta är inte valbara alternativ.
För mig så gäller samma sak i vår kommun som på riksnivå.
Socialdemokraterna vill fortsätta i snabb takt med att flytta biblioteket samt satsa på kulturcentrum.
Det är flera miljoner som kommer gå åt där inom en närtid.
Jag kan inte stödja det!
Jag vill att våra barns och äldres måltider samt satsningar på skolan ska gå först.
Jag vill att kommunen skall satsa på närodlad och bättre mat och öka resurserna till skolan, innan vi kan fortsätta med att bygga ut kulturcentrum.

Det är spännande att se hur politiken utformar sig både på riksnivå och i Åtvidaberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar