lördag, september 13

En sammanfattning av vad jag vill

God eftermiddag

En sammanfattning av vad jag vill om Centerpartiet får mer att säga till om i Åtvidaberg är:

Kommunens upphandlingar är ett kraftfullt verktyg.
Jag vill att det vid kommunens upphandlingar i första hand skall väljas närproducerad mat, varor och tjänster.
All mat som serveras till våra barn och äldre ska ha producerats enligt svensk lagstiftning.
Maten skall ha producerats utan onödig användning av antibiotika och skall så långt som möjligt vara närproducerad.
Detta kan också gälla andra varor och tjänster. Det är när vi stöttar det egna näringslivet som vi utvecklar Åtvidabergs kommun.

Jag vill förstärka skolans resurser så att de är i den omfattningen så att alla kan nå sina mål.
Det gör vi genom ett bra ledarskap, tillräckligt med personal samt att de får den kompetensutvecklingen de efterfrågar.
Det är på skolan vi skall satsa de resurser som vi har. Att alla elever när sina mål gynnar både individen, näringslivet och Åtvidabergs kommun.

Kommunen måste växa.
Jag vill att kommunen medverkar mer till att ta fram attraktiva tomter i bra lägen.
Det är genom att växa som vi får mer skatteintäkter och kan skapa en bättre välfärd med mer resurser till skolan och vården.
Det i sin tur gör att vi får fler invånare. Så med andra ord är det viktigt att satsa på rätt saker så att vi växer som kommun.

Jag vill att våra barn och äldre i kommunens verksamheter inte skall utsättas för risker.
Jag vill att det i miljöpolicyn skrivs in att Åtvidabergs kommun ska vara giftfri.
Jag vill att Åtvidabergs kommun gör en kartläggning var i kommunens verksamhet som giftiga ämnen kan finnas.
Jag vill att Åtvidabergs kommun, genom att anta miljömålet om att kommunen ska vara giftfri, gör sig av med giftiga ämnen i våra verksamheter.

Jag vill se en etablering av en laddningsstation för elbilar samt av en biogasmack.
När vi får det kan kommunen byta ut sin fordonspark till fordon som går på förnybara bränslen.
Det finns 290 kommuner i Sverige. Tänk om alla skulle skaffa laddningsstolpar för elbilar samt om alla skulle få en etablering av en/flera biogasmackar.
Då påverkar vi kommuner på riktigt. Det skulle jag tycka vara bra för miljön.

Jag vill se en etablering av solceller på kommunens fastigheter.
Tänk också om alla kommuner skulle etablera solceller på kommunägda fastigheter.
Vilken miljökraft vi kommuner skulle bli.

Rösta på Centerpartiet!

Jag finns att kryssa som nummer 1 i valet till kommunfullmäktige.

Tack för just Ditt kryss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar