torsdag, september 16

Åtvidabergs framtid

God kväll!

Efter att ha njutit av ÅFF´s seger så vill jag skriva om i vilken riktning jag vill att Åtvidabergs kommun skall gå.

Jag anser att demokratin måste beredas mer plats i kommunen. Det går inte att ha det som nu där majoriteten tycker att demokrati är överskattat när man vill visa positiva resultat. Det fungerar, och det måste fungera, att ha ett demokratiskt tillvägagångssätt när beslut tas i en kommun. Jag tycker bland annat att minoriteten skall vara med i budgetprocessen innan majoriteten lägger fram sin budget.

Nuvarande system med utskott i stället för nämnder gör att det blir ett fåtal som är insatta i besluten som tas i Åtvidabergs kommun. De som sitter i utskotten måste vara med i kommunstyrelsen och på detta sätt så blir det svårt att vara deltidspolitiker. Det stänger ute de som vill engagera sig men som har ett arbete. Majoriteten säger att uskotten är bättre än nämnder när det gäller att ha budgetdisciplin. Men jag tror att detta kan uppnås om ordföranden i nämnderna sitter i KS, alla personer i nämnderna eller i utskotten behöver inte vara med i KS.
Jag vill att nuvarande systemet med utskotten skall utvärderas, för att på detta sätt se om vi skall gå tillbaka till att ha flera nämnder. Detta för att engagera flera att bli politiker.

Jag vill att kommunen aktivt skall stötta landsbygdsutveckling. Detta bland annat genom att underlätta för företag att etablera sig i alla delar av kommunen, satsa på nya arbetstillfällen inom de gröna näringarna och arbeta för en lokal uppbyggnad av biogasproduktion och av lokala biogasmackar.

För att stärka människors trygghet skall vården och omsorgen vara av hög kvalitet. Den ska vara på lika villkor, gälla alla skeden i livet och ska kunna fås efter det egna behovet. Vägledande begrepp för äldrepolitiken bör vara delaktighet, oberoende, trygghet och värdighet.
Jag vill införa det kommunala vårdnadsbidraget och uppmuntra alternativa driftformer i barnomsorgen, införa och tillämpa LOV, Lagen om valfrihetssystem, i första hand inom hemtjänsten samt att ta fram en plan för hur LOV kan införas i särskilda boenden.
Jag vill även att det pedagogiska arbetet ska hålla en hög kvalitet och att möjligheten till fortbildning för lärare ska förstärkas. Det är bättre att alla lärare skall ha tillgång till varsin dator än att eleverna skall ha det.
Jag vill självklart att bygdeskolorna i kommunen ska vara kvar men jag vill även undersöka möjligheterna att utöka dem som ett led för att stimulera landsbygdsutveckling och inflyttning. En upprustning av till exempel Björsäterskola är också av hög prioritet för mig.

Sist men inte minst vill jag se över möjligheten att sänka skatten under mandatperioden. Vi skall inte ha en högre skatt än nödvändigt. En hög skatt stoppar inflyttning och jag vill ha en attraktiv kommun som lockar till sig fler invånare.

Så rösta på Centerpartiet.

Jag finns som nummer 5 på Centerpartietslista till fullmäktige och som nummer 19 på listan till riksdagen. Tack för just din röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar