tisdag, september 21

Valresultatet

God kväll

Efter att ha slickat såren i ett par dagar kommer här lite om mina tankar efter valet.

Vad gäller Centerpartiet på riksnivå är jag varken nöjd eller missnöjd. Ser man till tidigare närliggande val och till opinionsundersökningarna så är resultatet inte så dåligt. Men helt klart hade jag hoppats på ett dubbelt så starkt Centerparti. Jag vet inte om det är att vi är dåliga på att visa vad som Centern har bidragit till som gör att vi inte får mer röster. Vi har fått igenom en suverän energiuppgörelse och vi har skapat RUT. Vi för också den mest miljövänliga och landsbygdsvänliga politiken. Jag tror att vi måste visa under regeringstiden vad vi åstadkommer och inte bara inför nästa val. Det kräver mod att sticka ut men det måste göras tror jag. Men ärligt talat så trodde jag att allt detta hade nått ut till väljarna, för jag tycker att valrörelsen har varit bra.

Jag är glad och tillfreds med att alliansen klart är det största blocket. Självklart tycker jag det är helt förkastligt att (SD) har kommit in i riksdagen. Förhoppningsvis kommer de inte få nån större inverkan på politiken. Men de är inröstade av svenska folket då får vi försöka göra det bästa av det, vi är ju ett demokratiskt land. Jag tror att allt prat från vänsterkartellen om alla olika parlamentariska lösningar innan valet har hjälpt dem. Jag tror också att alla protester under deras försök till torgtal har hjälpt dem. Jag tror även att miljöpartiets inträde i vänsterkartellen har hjälpt dem, hade de hållit sig i mitten tror jag att miljöpartiet hade fått många av sd´s röster. Det är säkert så att folk har röstat på dem för att de inte tillhör ett av blocken.
Nu är det bara att hoppas att sluträkningen av rösterna ger alliansen egen majoritet!

Tankarna om utfallet i Åtvid kommun tar jag en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar