söndag, september 26

Valresultatet i kommunen

God morgon.

Här kommer min analys av valet till kommunfullmäktige i Åtvidaberg.

De två största oppositionspartierna Centern och Kopparn backade och de två styrande (S) o (M) gick framåt. Det var så det blev och det var ett av de alternativen jag trodde på dessvärre. Självklart hade jag hoppats på ett bättre resultat för Centern. Vi backade från 6 mandat till 3 mandat, ett av dessa vi tappade var på grund av det minskade antalet ledamöter. Jag som stod på plats fem fick 19 kryss och kommer inte in som ordinarie ledamot i fullmäktige men jag tror jag tar den sista av de två ersättar platserna som vi får.
Det andra alternativet som jag trodde på men som inte blev verklighet var att Åtvidabergarna skulle se igenom majoritetens politik och sett att nedskärningarna varit för stora och att det fattas satsningar på att få en positiv befolkningstillväxt. Men de är mer än nöjda med politiken som förs idag visade det sig. Jag trodde att (S) väljarna skulle fly partiet eftersom det är i stort sätt en borglig politik som förs. Men vi oppositionen har inte nått ända fram till väljarna med att berätta att det gick bra även i slutet av förra mandatperioden.
Vi Centern har också inte kritiserat majoriteten tillräckligt för att få genomslag i media med vår syn på hur Åtvid styrs. Men förklaringen är att i grunden så tycker vi lika som den sittande majoriteten, dock ej i alla detaljfrågor, då det är en borglig politik som förts.

Nu är det bara att se vad denna mandatperiod bjuder på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar